Saugokitės savo išsipildančios pranašystės

sveikata
Samantha Garrote / Pexels

Šaltinis: Samantha Garrote/Pexels

Ar kada nors pabundi ir atrodo, kad viskas klostosi ne taip? Numetate dantų šepetėlį su pasta, šampūnas patenka į akį, o ant jo išsiliejate kavos puodelį. Jūs skelbiate, kad likusi jūsų dienos dalis yra pasmerkta. Tai prasideda nuo nelaimingų atsitikimų, kuriuos paskatino abejingumas ir nerangumas.

Kai mūsų įsitikinimai ir lūkesčiai daro įtaką mūsų elgesiui pasąmonės lygmenyje, mes vykdome tai, kas žinoma kaip savaime išsipildanti pranašystė.[i] Tai yra tada, kai žmogus nesąmoningai išsipildo prognozei, nes tikisi, kad ji išsipildys.

Galite nesąmoningai patvirtinti savo įsitikinimus, laikydami tam tikrus požiūrius, nekreipdami dėmesio į teigiamą, sustiprindami neigiamą ir elgdamiesi taip, kad prisidedate prie jūsų prognozių ir jas sustiprinsite.

1948 m. Robertas K. Mertonas sukūrė terminą „savaime išsipildanti pranašystė“, kad apibūdintų „klaidingą situacijos apibrėžimą, sukeliantį elgesį, dėl kurio iš pradžių klaidinga samprata išsipildo“.[ii]

Yra dviejų tipų savaime išsipildančios pranašystės: Savarankiškos pranašystės atsiranda tada, kai jūsų pačių lūkesčiai daro įtaką jūsų veiksmams. Kitos primestos pranašystės atsiranda tada, kai kitų lūkesčiai daro įtaką jūsų elgesiui.[iii] Visos nuomonės, kurias vertinate, gali sukelti šią pranašystę. Jis gali atsirasti apskritimo pavidalu ir gali būti teigiamas arba neigiamas.

Kai įgyvendinamos tarpasmeninės savaime išsipildančios pranašystės, matome ciklą[iv]:

Tikėjimas ar įsitikinimų rinkinys apie save -> Įsitikinimai daro įtaką mūsų veiksmams kitų atžvilgiu -> Mūsų veiksmai kitų atžvilgiu, kuriuos formuoja mūsų įsitikinimai apie juos, daro įtaką jų įsitikinimams apie mus -> Jų įsitikinimai verčia juos elgtis taip, kaip įsitikinimai apie mus, o tai sustiprina mūsų pirminius įsitikinimus apie save. Šis ciklas užsitęsia ir gali sukelti nesąmoningų motyvatorių nulemtą elgesį, kuris neišvengiamai sukels nepasitenkinimą keliančius nutrūkusius santykius.

Pigmaliono efektas

The Pigmaliono efektas yra kitų primestos savaime išsipildančios pranašystės tipas, kuriame teigiama, kad elgesys su kuo nors turi tiesioginės įtakos to asmens elgesiui. Jei kitas asmuo mano, kad kažkas atsitiks, jis gali sąmoningai arba nesąmoningai tai padaryti savo veiksmais ar neveikimu.

1968 m. Rosenthal ir Jacobsen atliko eksperimentą, siekdami išsiaiškinti, ar mokinių pasiekimai gali būti patenkinti, remiantis jų mokytojų lūkesčiais. Šio eksperimento išvados parodė, kad mokytojų lūkesčiai, susiję su mokiniais, labiau paveikė mokinių rezultatus nei bet kokie talento ar intelekto skirtumai.[v] Kiti, dėstytojų mokiniams primesti lūkesčiai, yra įsisavinami mokinių ir tampa jų savivokos bei tapatybės dalimi ir elgiasi pagal savo vidinius įsitikinimus apie save.

Šie rezultatai buvo pakartoti ir kolegijos amžiaus studentams. Oro pajėgų akademijos, inžinerijos studentų ir daugelio kitų universitetų algebros pamokose atlikti tyrimai atkartojo šiuos rezultatus.[vi]

Placebo efektas

Savaime išsipildančios pranašystės pavyzdys yra placebo efektaskai žmogus patiria teigiamų rezultatų, nes tikisi, kad neveikli „identiška“ medžiaga ar gydymas veiks, nors ir neturi žinomo medicininio poveikio.[vii] Tai atsitinka mokslinių tyrimų ar klinikinių tyrimų objektuose. Šiuose tyrimuose, net kai dalyviai negavo jokio prasmingo gydymo, įsitikinimas, kad jie gavo, turi įtakos jų patiriamam „gydymui“. Placebo efekto tyrimai įrodė, kad tikėjimas gali būti labai įtakingas.

Nerimas ir depresija

Savaime išsipildančių pranašysčių cikliškumas gali turėti įtakos vystant ir gilinant nerimą ir depresiją. Asmuo, patiriantis nerimą, gali susitapatinti ir manyti, kad yra nesaugu, nerimą keliantis žmogusir (arba) per daug emociškai jautrus. Tuo tarpu asmuo, kovojantis su depresija, gali atpažinti ir manyti, kad jis yra bevertis, nemylimas/nepatinkamasir (arba) neveiksmingas.

Tvirtas šių įsitikinimų laikymasis ir įkūnijimas gali tiesiogiai paveikti elgesį ir bendravimą su kitais. Asmuo, kuris save laiko per daug emocingas gali susilaikyti nuo savo poreikių tvirtinimo, jausmų išreiškimo ir nesipriešinti būti emociškai pažeidžiamoje situacijoje arba atsidurti jose. Kai jie susilaiko, jie gali atsidurti tokiomis aplinkybėmis, kai patiria intensyvių emocinių reakcijų, kiti jiems sako, kad jie yra „per daug reaktyvūs“ arba „emocionalūs“, o jų santykiai nevyksta, nes jiems trūksta gilumo ir ryšio.

Kaip išvengti neigiamos įtakos išsipildančios pranašystės

Kai kurie patarimai, kaip išlikti sąmoningoje būsenoje ir reaguoti, yra šie:

  1. Sužinokite, kaip identifikuojatės ir kokius įsitikinimus laikotės apie save. Pavyzdžiui, aš tingiu: „Pritariu vidutinybei ir nededu daug pastangų daugeliui dalykų“.
  2. Gaukite supratimą apie įsitikinimus, kuriuos laikotės apie kitus. Pavyzdžiui, žmonės nėra patikimi ir linkę būti savanaudiški.
  3. Nustatykite elgesio modelius. Pavyzdžiui, esate linkę vengti situacijų, kai patirsite „nesėkmės“.
  4. Pripažinkite ir pasilenkite į savo emocijas. Pavyzdžiui, užuot vengę nerimauti, pastebėkite jį, pažymėkite jį kaip „nerimą“ ir pasidomėkite savo mintimis, jausmais ir galimomis reakcijomis į jį.
  5. Atsisakykite savo poreikio valdyti ir sustiprinkite savo smalsumą bei lankstumą. Jei leisite sau būti atviram ir plačiau matyti bei patirti dalykus, labiau tikėtina, kad veiksite sąmoningu lygiu ir mažiau tikėtina, kad jus skatins įpročiai, impulsai ir pasikartojantys elgesio modeliai. Jūs suteikiate sau galimybę išplėsti savo mąstymą ir neišvengiamai elgesį.
  6. Perfrazuokite savo kalbą. Stenkitės nenaudoti absoliučių ar atimančių terminų, tokių kaip niekada, visadair Aš negaliu. Vietoj to, pakeiskite juos neutraliais arba teigiamais žodžiais ir frazėmis, pvz Aš padarysiu, aš galiuir Aš atiduosiu viską, ką galiu.
  7. Vaidmenų žaidimo situacijos mintyse arba su kitais. Galite praktikuoti buvimą su ta dalimi, kuri nori pakartoti ar suvaidinti elgesio modelius, ir su ta dalimi, kuri to nenori. Tai padeda apdoroti mintis ir jausmus bei spręsti problemas, kaip norite elgtis remiantis įžvalga.
  8. Dirbkite siekdami augimo mąstysenos. Jei pakeisite savo mąstymą, galėsite būti aktyvesni ir sąmoningesni bei ryžtingiau rinktis. Norėdami rasti būdų, kaip palengvinti augimo mąstymą, žr. mano ankstesnį „Psychology Today“ įrašą „25 būdai augimo mąstysenos link: pagerink savo santykius ir asmeninį augimą“.

Būkite atidūs savo įsitikinimams ir prielaidoms, kurios gali turėti įtakos jūsų elgesiui ir aplinkiniams. Savaime išsipildanti pranašystė taip pat gali būti teigiama ir padėti jums. Siekite stiprinti nuostatas ir suvokimą, kurie veda prie teigiamų ir pilnaverčių rezultatų ir santykių. Nuo šiol stenkitės tyčia pradėti savo dienas su pasitikėjimu ir tikėtis didybės bei sėkmės. Pažiūrėkim, kas nutiks!

Štai mano vadovaujama įgalinimo meditacija.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *