Kaip reaguoti į kritiką

sveikata

„Atrodo, kiekvieną kartą, kai aš atsisuku, kažkas skundžiasi ar griebia mane“, – pykčiojo Colinas. „Mano viršininkas išskiria kiekvieną pranešimą, kurį aš pateikiu. Mano žmonai nepatinka, kaip aš vairuoju. Vaikai nekenčia maisto, kurį gaminu. Colino polinkis per daug reaguoti į net nedidelę kritiką sukėlė jam nereikalingą skausmą ir kančią. Paprastą jo sūnaus Davido pastabą „Tėti, aš nemėgstu garstyčių ant dešrainių“ sutiko dešimties minučių tirada apie „nedėkingus vaikus“.

Kas gali eiti per gyvenimą be kritikos? Niekas! Tačiau labai mažai žmonių žino, kaip tinkamai reaguoti į kritiką arba kaip veiksmingai su ja susidoroti. Iš esmės kritika gali būti suskirstyta į tris kategorijas. Jis gali būti nereikšmingas, destruktyvus arba konstruktyvus. Pažvelkime į kiekvieną iš jų.

Į nereikšmingą kritiką geriausia nepaisyti. Kai kurie asmenys taip kritiškai žiūri į viską ir visus, kad išmes kritiškus komentarus, kurie galbūt neturi nieko bendra su esama situacija: „…o tavo sesuo turi gumbus kelius“.

Tokie nereikšmingi komentarai, kaip šis, neverti jūsų atsakymo ar jokios emocinės reakcijos. Tiesą sakant, jų ignoravimas gali paskatinti kritikuotoją susišvelninti. Žinoma, tik nedaugelis žmonių įvaldo savo emocines reakcijas ir natūralu, kad tokie pasisakymai erzina, bet nereaguoti yra svarbiausia. Kam nereikšmingą kritiką gerbti atsakymu?

Destruktyvi kritika dažniausiai pasireiškia užpuolimo, personažo žmogžudystės arba visiško numalšinimo forma. „Tu esi savanaudė kiaulė! „Tu esi bjaurus žmogus!” „Tu esi kvailas ir nekompetentingas!” Jei kada nors sulaukiate tokios kritikos, pabandykite suprasti, kad kažkas negerai su kritiku – su žmogumi, kuris išsako tas pastabas, – ne su jumis. Racionalus, pagrįstas, protingas žmogus nesiima kraštutinio purvo blaškymosi. Taigi, kai kas nors perdėtai priešiškai kritikuoja, pagalvokite, kad su juo ar ja yra kažkas psichologiškai negerai. Tiesą sakant, šie neracionalūs, ad hominem teiginiai atskleidžia daug daugiau apie kritiką nei apie kritikuojamą asmenį.

Kvaila priimti tokią kritiką į širdį arba suteikti jai pasitikėjimo. Verčiau paprašykite kritiko apibrėžti savo sąlygas. Pavyzdžiui, jei kas nors jus vadina „kvailiu ir nekompetentingu“, paklauskite: „Kas būtent verčia jus sakyti, kad aš kvailas ir nekompetentingas? Atsakymas gali skambėti maždaug taip: „Na, jūs pamiršote išsiųsti man tą svarbų laišką, taip pat padarėte dvi klaidas, susumavę tos dienos kvitus“. Tvirtas žmogus gali atsakyti, kad padarė klaidų, bet tai nepadaro jo ar jos visiškai kvailu ir nekompetentingu žmogumi.

Teigiama pastaba šia tema, konstruktyvi kritika, gali būti naudinga, nes ji kalba apie problemas ir siūlo mokymosi patirtį. Pavyzdžiui, „Manau, kad reikia būti dėmesingesniam. Neišsiuntėte to svarbaus laiško ir padarėte dvi klaidas, kai sudėsite kvitus. Tikrai sumanūs konstruktyvūs kritikai dažnai naudoja „sumuštinių techniką“, kuri kritikos mėsą perkelia tarp dviejų teigiamų komentarų. Taigi aukščiau pateiktame pavyzdyje galima sakyti: „Labai vertinu, kaip greitai atlieki savo darbą. Bet manau, kad reikia būti dėmesingesniam. Neišsiuntėte šio svarbaus laiško ir padarėte dvi klaidas sudėdami kvitus. Vis dėlto, apskritai, ačiū už gerą jūsų darbą.

Daugelis gerai nusiteikusių žmonių, šiaip gana protingų ir labai protingų, neįsivaizduoja, kaip pateikti konstruktyvią kritiką. Jie taip pat gali nežinoti, kada yra neigiami. Užuot atsitraukę nuo skausmo ar įsižeidę, gali būti naudinga pamėginti tokį žmogų pamokyti.

Hal atsisuka į Roną ir sako: „Tu akivaizdžiai pusprotis debilas! Ronas klausia: „Ei, Hal, ar žinai skirtumą tarp destruktyvios ir konstruktyvios kritikos? Dabar nesitikėk, kad Hal apsivers ir pasakys: „Atsiprašau, kad tave įžeidžiau. Prašau, išmokyk mane pakeisti savo stilių. Dažnai pakanka tiesiog paminėti konstruktyvių ir destruktyvių alternatyvų egzistavimą. Taigi, užuot klausęs konkretumo, kai kuriais atvejais šis paprastas teiginys gali būti labai naudingas. Pateikęs savo repliką, Ronis gali pasišalinti. Jei Halas nėra pusprotis, nors ir nebūtinai pakeis savo požiūrį, jis greičiausiai gaus žinią.

Iš esmės, jei kritika nėra svarbi, nekreipkite dėmesio į ją. Jei tai destruktyvi ir galite tai padaryti neįsiveldami į didesnę bėdą, meskite iššūkį kritikui, prašydami konkretumo. Jei tai konstruktyvu, pasimokykite iš to.

Atsiminkite: gerai galvokite, gerai elkitės, gerai jauskitės, būkite gerai!

Gerbiamas skaitytojau: Šiame įraše esantys skelbimai nebūtinai atspindi mano nuomonę ir jiems nepritariu. – Klifordas

Autorių teisės Clifford N. Lazarus, Ph.D. Šis įrašas skirtas tik informaciniams tikslams. Jis nėra skirtas pakeisti profesionalią pagalbą ar asmens psichinės sveikatos gydymą, kurį atlieka kvalifikuotas gydytojas.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *