Amino rūgščių svarba

Uncategorized

Sunku nuvertinti aminorūgščių svarbą mityboje, nes jos taip glaudžiai dalyvauja beveik visuose organizmo procesuose.

Šiame straipsnyje apžvelgsime keletą svarbiausių iš šių vaidmenų, padėsiančių jums išsamiau suprasti, kad reikia vartoti subalansuotą mitybą, kurioje gausu aminorūgščių šaltinių.

Kas yra aminorūgštys?

Mitybos specialistai dažnai kalba apie „makroelementus“ – kartais sutrumpinami tiesiog iki frazės „makro“. Tai yra jūsų mityboje esantys angliavandeniai, riebalai ir – čia svarbiausia – baltymai.

Faktas yra tas, kad pats baltymas yra sudarytas iš mažesnių molekulių – ir tai yra aminorūgštys.

Šiuo metu mokslininkai žmogaus organizme atpažįsta 20 skirtingų aminorūgščių, kurios skirstomos į „būtinąsias“, nes organizmas negali jų pasigaminti, ir į „neesmines“ amino rūgštis, kurias gali pasigaminti pats organizmas.

Žmogui yra devynios nepakeičiamos aminorūgštys. Jie žinomi kaip:

  • Lizinas
  • Triptofanas
  • Metioninas
  • Fenilalaninas
  • Treoninas
  • Histidinas
  • Valinas
  • Leucinas
  • Izoleucinas

Pastarosios trys – valinas, leucinas ir izoleucinas – dėl savo struktūros kartais yra sugrupuojamos kaip „šakotosios grandinės aminorūgštys“ arba „BCAA“ ir gali būti populiarios tarp sportininkų, norinčių greitai atsigauti po fizinio krūvio.

Kodėl mums reikia aminorūgščių?

Aminorūgštys yra labai svarbios organizmo augimo ir atstatymo procesui.Kaip pasakys bet kuris moksleivis, baltymai yra labai svarbūs normaliam augimui ir vystymuisi.

Baltymai ir amino rūgštys, iš kurių jie gaminami, vaidina lemiamą vaidmenį viso kūno struktūroje – nuo ​​raumenų, raiščių ir odos iki plaukų ir nagų. Kitaip tariant, aminorūgštys yra gyvybiškai svarbios.

Tai, ko jūs taip pat negalite suprasti, yra visi kiti būdai, kuriais aminorūgštys yra svarbios. Štai tik keletas didesnių vaidmenų, kuriuos organizme atlieka aminorūgštys:

Cukraus kiekio kraujyje kontrolė

Labai svarbu, kaip jūsų kūnas reaguoja į mūsų vartojamą gliukozę; taip mes gauname ir panaudojame maiste esančias kalorijas. Paprasčiausiu lygiu insulinas išsiskiria iš kasos reaguojant į maistą. Insulinas – hormonas – tada signalizuoja kitoms organizmo ląstelėms, kad iš kraujotakos pasisavintų gliukozę. Šios sistemos problemos gali sukelti simptomus, kuriuos žinome kaip diabetą, o tai gali turėti rimtų pasekmių, jei nebus tinkamai valdoma.

Mokslininkai išsiaiškino, kad aminorūgščių turinčių baltymų vartojimas šiuo atžvilgiu vaidina pagrindinį vaidmenį. Valgant baltymus padidėja insulino lygis, skatinant organizmą tinkamai reaguoti į mūsų maiste esančią gliukozę ir įsisavinti ją į ląsteles, kur ji gali būti panaudota energijai gauti.

Imuninė funkcija

Baltieji kraujo kūneliai, cirkuliuojantys aplink mūsų kūną, yra pagrindinė kovos su infekcija priemonė. Čia aminorūgštys jūsų kūne atlieka daugybę svarbių vaidmenų. Pirma, žinoma, jie padeda suteikti energijos, reikalingos atakai surengti.

Tačiau taip pat svarbu tai, kad manoma, kad jie atlieka lemiamą vaidmenį leidžiant baltiesiems kraujo kūneliams daugintis iki tokio lygio, kuris reikalingas kovai su infekcija. Iš tiesų, tyrimai parodė, kad laisvųjų aminorūgščių, ypač šakotosios grandinės aminorūgščių, kiekio organizme ribojimas gali susilpninti imuninę sistemą ir padidinti infekcijų dažnį.

Hormonų gamyba

Hormonai gali būti laikomi signalinėmis molekulėmis, skatinančiomis organizmą reaguoti į dirgiklį. Hormonai gali padidinti mūsų kraujospūdį mankštos metu, paskatinti prakaituoti, kai karšta, ir dar daugiau. Čia taip pat svarbios aminorūgštys, nes jos arba yra pagrindas kuriant specifinius hormonus, arba skatina šių hormonų išsiskyrimą.

Pavyzdžiui, yra įrodymų, kad aminorūgštys lizinas ir argininas skatina augimo hormono išsiskyrimą. Kaip rodo pavadinimas, šis hormonas skatina ląstelių augimą ir vystymąsi, o tai gali būti ypač naudinga besivystantiems vaikams ir sportuojantiems žmonėms, norintiems padidinti raumenų masę.

Ką veikia nepakeičiamos aminorūgštys?

Dabar, kai ištyrėme didžiausią aminorūgščių poveikį organizmui, atidžiau pažvelkime į nepakeičiamas aminorūgštis – tas, kurias privalote vartoti su maistu arba papildų pavidalu – ir pažvelkime į kai kurias pagrindines aminorūgščių funkcijas. kiekviena.

Lizinas

Lizinas, viena iš pagrindinių amino rūgščių, vaidina svarbų vaidmenį pasisavinant kalcį, todėl yra svarbus stipriems dantims ir kaulams palaikyti.Lizinas atlieka daugybę svarbių vaidmenų organizme. Pavyzdžiui, kartu su vitaminu D jis yra atsakingas už kalcio pasisavinimą iš maisto, padeda palaikyti tvirtus kaulus ir dantis.

Įrodymai taip pat rodo, kad lizinas organizme gali paveikti mūsų elgesį. Japonijoje atliktas tyrimas parodė, kad moterų grupė septynias dienas vartojo 2,64 g lizino per dieną, o elgesio tyrimai buvo atlikti prieš gydymą ir po jo.

Rezultatai parodė, kad dalyviai patyrė kliniškai reikšmingą nerimo jausmo sumažėjimą, o su stresu susijusių hormonų lygis taip pat sumažėjo. Atrodytų, trūkumas gali veikti priešingai ir sukelti neigiamus jausmus.

Triptofanas

Kaip ir lizinas, yra vis daugiau įrodymų, kad triptofanas veikia įvairius elgesio elementus. Pavyzdžiui, žinoma, kad triptofanas organizme virsta medžiaga, žinoma kaip 5-HTP, kuri yra neurotransmiterio serotonino pirmtakas.

Triptofanas taip pat naudojamas gaminant melatoniną – dažnai vadinamą „miego hormonu“. Negalima nuvertinti triptofano poveikio mūsų organizmui. Vieno tyrimo metu savanoriams, kenčiantiems nuo nemigos, prieš miegą dešimt naktų iš eilės buvo skiriamas triptofano papildas. Palyginti su placebu, nustatyta, kad šie asmenys miegojo ilgiau, todėl ryte jautėsi žvalesni.

Panašūs eksperimentai su vaikais, kenčiančiais nuo naktinio siaubo, taip pat parodė teigiamą triptofano vartojimo poveikį. Tačiau triptofanas gali paveikti ne tik miegą; jo poveikis neurotransmisijai smegenyse taip pat gali turėti įtakos depresijos atvejams. Viename tyrime nustatyta, kad bipoliniu sutrikimu sergantys pacientai, papildę šios konkrečios aminorūgšties, patyrė mažiau ligos atkryčių, o kitur moterys, kurios sąmoningai maitinosi dieta, kurioje trūksta triptofano, patyrė kliniškai reikšmingą depresijos simptomų padidėjimą.

Galiausiai, įdomu pabrėžti, kad tyrimai parodė, kad mažai kalorijų turinčios dietos gali sumažinti triptofano kiekį organizme, o tai gali sukelti psichologinių pokyčių. Buvo pasiūlyta, kad tai gali padėti paaiškinti kai kuriuos sunkumus, su kuriais susiduria asmenys, bandantys numesti svorio, kai dėl sumažėjusio maisto suvartojimo gali netyčia pablogėti nuotaika.

Metioninas

Metioninas turi stebėtinai platų poveikį organizmui. Pavyzdžiui, mokslininkai įrodė, kad metioninas vaidina lemiamą vaidmenį augant kraujagyslėms ir kad jo trūkumas gali sukelti plaukų žilimą, susijusį su natūraliu senėjimu.

Tačiau turbūt įdomiausia, kad metioninas turi teigiamą poveikį padedant organizmui susidoroti su toksinais. Pavyzdžiui, metionino papildas buvo sėkmingai naudojamas siekiant panaikinti neigiamą apsinuodijimo variu poveikį ir problemas, susijusias su paracetamolio perdozavimu.

Fenilalaninas

Fenilalaninas kartais vadinamas „geros savijautos aminorūgštimi“, nes jis paverčiamas molekulėmis, kurios perduoda pranešimus visame kūne. Tai yra adrenalinas, noradrenalinas ir dopaminas, kuris yra neurotransmiteris, aktyvuojantis smegenų malonumo centrą. Iš tiesų, kai kurie nelegalūs narkotikai veikia, bent iš dalies, padidindami dopamino kiekį, o tai sukelia geros valios jausmą.

Įdomu tai, kad šių neuromediatorių trūkumas yra susijęs su daugybe nemalonių sveikatos būklių, įskaitant ADHD, neramių kojų sindromą, šizofreniją ir Parkinsono ligą. Tai tikrai padeda pabrėžti, kokį poveikį fenilalaninas ir jo dariniai gali turėti organizmui.

Treoninas

Yra žinoma, kad treoninas atlieka struktūrinį vaidmenį jungiamuosiuose kūno audiniuose, tačiau taip pat svarbu, kad jis yra dviejų molekulių, atsakingų už nervinių impulsų perdavimą visame kūne, pirmtakas. Treoninas gali būti paverstas organizme į medžiagą, vadinamą „glicinu”, kuri blokuoja nervinių impulsų perdavimą, o tai reiškia, kad jis gali būti naudingas esant raumenų spazmams.

Tačiau tuo pat metu jis taip pat gali būti paverstas medžiaga, vadinama „serinu“, kuri turi priešingą…

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *