5HTP privalumai, šalutinis poveikis ir sąveika

Uncategorized

5-hidroksitriptofanas (5-HTP) vaidina esminį vaidmenį organizme gaminant serotoniną – svarbų cheminį pasiuntinį smegenyse, kuris dažnai vadinamas „laimės hormonu“. Be jo negalėtumėte patirti džiaugsmo, pasitenkinimo ar tiesiog laimės.

Tai gali atrodyti sudėtinga ir bauginanti, tačiau tai nėra taip sudėtinga, kaip atrodo. Kaip ir bet kuri kita svarbi cheminė medžiaga organizme, svarbiausia yra užtikrinti sveiką pusiausvyrą. Bet kas tai yra tiksliai ir kur tai naudinga organizmui?

Kas yra 5-HTP?

5-HTP organizmas gamina iš aminorūgšties, vadinamos triptofanu, kurios galima rasti maiste. Tai yra serotonino statybinė medžiaga ir vaidina svarbų vaidmenį palaikant nuotaiką ir miegą. 5-HTP papildai yra komerciškai gaminami iš Afrikos augalo sėklų Griffonia simplicifolia kuriame gali būti iki 20 % 5-HTP pagal svorį. 5-HTP nėra maisto produktuose, todėl populiarūs papildai.

Serotoninas ir nuotaika

Serotoninas yra cheminis neuromediatorius, natūraliai randamas organizme, kur jis perduoda signalus išilgai neuronų ir tarp nervų. Dažnai vadinamas „laimės hormonu“, tyrėjai serotoniną laiko chemine medžiaga, atsakinga už nuotaiką, socialinį elgesį, apetitą, miegą ir atmintį.

Žemas serotonino kiekis dažnai pasireiškia depresija, nerimu ir nemiga. Natūralią serotonino gamybą organizme gali sutrikdyti didelis streso lygis ir natūralus senėjimo procesas, o mažas serotonino kiekis dažnai yra su amžiumi susijusios nemigos veiksnys.

5-HTP pranašumai

Nors dažniausiai naudojamas nuotaikai subalansuoti, 5-HTP yra naudingas sveikatai keliais kitais būdais:

Depresija

Nors tikslios priežastys yra ne tik cheminės prigimties, manoma, kad mažas serotonino kiekis prisideda prie depresijos. Atrodo, kad 5-HTP turi panašų poveikį kaip selektyvūs serotonino reabsorbcijos inhibitoriai (SSRI) antidepresantai, tokie kaip Prozac; jis padeda padidinti serotonino kiekį smegenyse, padidindamas jo laidumą smegenyse. Tai padeda atsikratyti kai kurių depresinių minčių. Išgertos papildo dozės taip pat gerai absorbuojamos, apie 70% jo patenka į kraują ir galiausiai į smegenis.

Šio poveikio tyrimai yra daug žadantys: daugelis dabartinių tyrimų apžvalgų patvirtina teiginius apie jo veiksmingumą kovojant su depresija ir nemiga. Pati savaime buvo įrodyta, kad jis veiksmingas nuo vidutinio sunkumo depresijos, tačiau jis taip pat buvo išbandytas kartu su kitomis cheminėmis medžiagomis; 5-HTP ir tirozino (baltymo, naudojamo smegenyse budrumui) mišinių bandymas parodė teigiamus rezultatus kovojant su depresija ir bipoliniu sutrikimu.

Miegoti

Kai kurie žmonės mano, kad 5-HTP padeda pagerinti miego įpročius ir miego kokybę. Taip gali būti todėl, kad kaip ir 5-HTP padeda perduoti serotoniną, jis taip pat padeda melatoninui perduoti smegenyse. Šis hormonas smegenyse diktuoja „kūno laikrodį“, susijusį su miegu; disbalansas gali sukelti nemigą ar kitus miego sutrikimus. Tai ypač veiksminga, kai vartojama kartu su gama aminosviesto rūgštimi (GABA), kitu neuromediatoriumi, kuris reguliuoja visą nervų sistemą ir gali padėti nuo nerimo.

Migrenos

Atsiranda naujų įrodymų, kad 5-HTP gali padėti sumažinti įtampos galvos skausmų ir migrenos sunkumą ir dažnumą tiek vaikams, tiek suaugusiems. Daugelyje vaistų, naudojamų kovojant su stipriais galvos skausmais, naudojamos cheminės medžiagos, turinčios įtakos serotonino kiekiui, todėl 5-HTP natūraliai tinka. Tyrimai parodė, kad jis padeda nuo įvairių galvos skausmų, nors tai susiję su spąsta: jo dozė turi būti gana didelė, kad padėtų labiau nei įprasti vaistai.

Jis turėtų būti maždaug keturis kartus didesnis už 5-HTP kiekį, kuris paprastai įtraukiamas į papildus (apie 400 ug vietoj 100 ug). To nerekomenduojama, nes reikia daugiau tyrimų, siekiant nustatyti ilgalaikio papildo vartojimo poveikį.

Potraukis ir dieta

Keturias savaites trukęs tyrimas parodė, kad kasdieniniai 5-HTP papildai sumažino angliavandenių troškimą tiems, kurie laikosi mažai angliavandenių turinčios dietos (pvz., Atkinso dietos), ir dėl to sumažėjo suvartojamų kalorijų kiekis. Teorija teigia, kad serotoninas padeda perteikti sotumo jausmą, o tai reiškia, kad anksčiau valgio metu jausitės priversti nustoti valgyti. Šios teorijos problema yra ta, kad nors yra tyrimų, įrodančių ryšį tarp 5-HTP ir alkio kontrolės, šie tyrimai yra nedideli (daugelyje jų yra mažiau nei 20 žmonių). Taigi, nors ir žada, reikia atlikti daugiau tyrimų su didesniu imčių dydžiu, kad būtų galima rekomenduoti 5-HTP.

Kiek turėčiau vartoti?

Nors triptofano yra tam tikruose maisto produktuose, tokiuose kaip kalakutiena, vištiena ir pienas, 5-HTP negalima vartoti tiesiogiai iš maisto produktų. Vietoj to, jis turi būti vartojamas kaip 5-HTP papildas arba konvertuojamas iš maisto, kuriame gausu triptofano.

Šiuo metu oficialios rekomenduojamos 5-HTP dozės nėra. Dozės dažnai svyruoja nuo 100 mg iki 400 mg per dieną, kurią reikia padalyti į kelias dozes per dieną. Tyrimai rodo, kad norint numesti svorio ar sergant migrena, gali prireikti didesnių dozių, tačiau reikia atlikti tolesnius tyrimus, kad būtų nustatytas 5-HTP saugumas vartojant itin stiprias dozes, ypač ilgą laiką.

Kai pirmą kartą naudojate 5-HTP papildus, pradėkite nuo mažesnės dozės, maždaug 50 mg tris kartus per dieną, ir formuokite savo kūną iki norimos dozės. Geriausia gerti 20-30 minučių prieš valgį.

Tyrimuose, kuriuose dalyvavo vaikai, buvo vartojamos 100 mg per parą dozės, tačiau reikia daugiau tyrimų, siekiant nustatyti 5-HTP papildų saugumą besivystančioms smegenims, todėl papildai turėtų būti vartojami tik prižiūrint sveikatos priežiūros specialistui. Nėštumo ar žindymo laikotarpiu reikia vengti vartoti 5-HTP, nes šiuo laikotarpiu nėra pakankamai įrodymų apie jo saugumą.

5-HTP šalutinis poveikis ir sąveika

5-HTP yra labai gerai toleruojamas, kai vartojamas rekomenduojamomis dozėmis. Kartais gali pasireikšti lengvas šalutinis poveikis, įskaitant pykinimą, rėmenį, pilvo pūtimą ir pilnumo jausmą.

Jei vartojate kokius nors receptinius vaistus ar antidepresantus, prieš vartodami papildus pasitarkite su savo šeimos gydytoju. 5-HTP ir SSRI padidina serotonino gamybą, todėl gali sąveikauti tarpusavyje.

Išvada

5-HTP, paveikdamas smegenų chemiją, gali padėti susidoroti su įvairiomis sąlygomis. Iš esmės tai daro didžiausią poveikį jūsų nuotaikai ir miegui, padeda išlaikyti pusiausvyrą, kai galite jaustis prislėgti. Žinoma, smegenys yra jautrus ir nepaprastai sudėtingas organas, todėl, turėdami dabartinį supratimą apie tai, niekada nesuvoksime tikrojo papildų poveikio joms.

Jei šiuo metu vartojate receptinius vaistus arba nerimaujate, kad 5-HTP papildų vartojimas gali pakenkti jūsų sveikatos būklei, prieš pradėdami papildyti, pasitarkite su gydytoju.


Šaltiniai:

https://europepmc.org/abstract/med/9727088

https://www.winchesterhospital.org/health-library/article?id=21557

https://academic.oup.com/ajcn/article-abstract/56/5/863/4715513

Nicole

Nicole daugiau nei penkerius metus dirba tyrėja ir rašytoja sveikatos pramonėje. Aistringa bėgikė ir gurmanė Nicole rašo apie subalansuoto gyvenimo būdo pasiekimus ir nuosmukius bei labai domisi sudėtingu mitybos ir ligų prevencijos ryšiu.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *